بازدید 4987
با تحولات منطقه و جهان

شکست حزب اردوغان در انتخابات ترکیه/ آزادی پسر حمید نوری از زندان سوئد/ متلاشی شدن شبکه تروریستی حمله به چینی‌ها در پاکستان/  نشست سه‌جانبه کره جنوبی، ژاپن و آمریکا درباره نفوذ چین

شکست حزب اردوغان در انتخابات ترکیه، آزادی پسر حمید نوری از زندان سوئد، متلاشی شدن شبکه تروریستی حمله به چینی‌ها در پاکستان،  نشست سه‌جانبه کره جنوبی، ژاپن و آمریکا درباره نفوذ چین و زندانی شدن دو شهروند آمریکایی به دلیل نقض قوانین در افغانستان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۲۲۹۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸ 01 April 2024

شکست حزب اردوغان در انتخابات ترکیه/ آزادی پسر حمید نوری از زندان سوئد/ متلاشی شدن شبکه تروریستی حمله به چینی‌ها در پاکستان/  نشست سه‌جانبه کره جنوبی، ژاپن و آمریکا درباره نفوذ چین

بین الملل تابناک: شکست حزب اردوغان در انتخابات ترکیه، آزادی پسر حمید نوری از زندان سوئد، متلاشی شدن شبکه تروریستی حمله به چینی‌ها در پاکستان،  نشست سه‌جانبه کره جنوبی، ژاپن و آمریکا درباره نفوذ چین و زندانی شدن دو شهروند آمریکایی به دلیل نقض قوانین در افغانستان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

شکست حزب اردوغان در انتخابات ترکیه

بر اساس گزارش‌ها، حزب اپوزیسیون جمهوری خواه خلق ترکیه (CHP) برای نخستین بار در ۲۰ سال گذشته توانسته از حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) در انتخابات شهرداری‌ها پیشی بگیرد.

داده‌های رای‌گیری که توسط شبکه تلویزیونی «تی آر تی هابر» ترکیه منتشر شده است، نشان می‌دهد حزب CHP در مجموع کشور ترکیه در حال حاضر ۳۷.۸ درصد آرا را از آن خود کرده و اندکی از حزب عدالت و توسعه که ۳۶.۸ درصد آرا را به خود اختصاص داده، پیشی گرفته است.

حزب مساوات و دموکراسی خلق‌ها (DEM) طرفدار کردها با کمتر از ۶ درصد آرا در میان سه حزب برتر قرار دارد، در حالی که حزب جنبش ملی (MHP) که متحد حزب عدالت و توسعه است، کمتر از ۴ درصد آرا را به خود اختصاص داده است. 

حزب عدالت و توسعه که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد، از سال ۲۰۰۴ در تمام انتخابات شهرداری‌ها اول شده بود.

در همین حال، ازغور اوزل، رهبر جدید CHP، نتیجه اولیه را یک «نتیجه تاریخی» و «سیگنال روشن» به دولت فعلی توصیف کرد: «رای دهندگان ما امروز تصمیم بسیار مهمی گرفتند. امروز رای دهندگان تصمیم گرفتند، مفهوم جدیدی از حکومت را ایجاد کنند. اتحاد ملتی که ما همراه با مردم خود ایجاد کردیم به یک نتیجه تاریخی دست یافته است. کسانی که نادیده گرفته شده بودند، سیگنال روشنی را به آنها ارسال کردند. من می‌خواهم همه بدانند که در این پیروزی، بازنده‌ای وجود ندارد. مهم نیست که مردم امروز به کدام حزب رای داده‌اند، من نمی‌خواهم آنها احساس بازنده داشته باشند.»

در همین حال، پیروزی شهردار استانبول «اکرم امام‌اوغلو» از حزب جمهوری‌خواه خلق که از وی به عنوان کاندیدای بالقوه ریاست جمهوری آتی ترکیه یاد می‌کنند، بزرگترین ضربه انتخاباتی را به رئیس جمهور رجب طیب اردوغان و حزب او وارد کرد. با شمارش بیشتر آرا، امام‌اوغلو با ۱۰ درصد برتری نسبت به نامزد حزب حاکم در رقابت برای شهرداری استانبول، بزرگترین شهر ترکیه، پیشتاز است و در آنکارا نیز حزب جمهوری خواه خلق پایتخت را حفظ کرده است.

بر اساس ۹۲.۹۲ درصد از آرای صندوق‌های باز شده در استانبول، بزرگترین شهر اروپا و موتور اقتصادی ترکیه، امام‌اوغلو ۵۰.۹۲ درصد آرا را به دست آورده و رقیبش از حزب عدالت و توسعه، «مورات کوروم» از ۴۰.۰۵ درصد آرا برخوردار شده است.

به گزارش رویترز، هم‌زمان اردوغان در یک سخنرانی پس از نیمه شب با پذیرش نتایج انتخابات، آن را یک «نقطه عطف» خواند. تحلیلگران می‌گویند او و حزب عدالت و توسعه بدتر از آنچه نظرسنجی‌ها پیش بینی می‌کردند، ظاهر شدند و دلیل آن تورم فزاینده، رای دهندگان ناراضی اسلام‌گرا و در استانبول، جذابیت امام‌اوغلو فراتر از پایگاه سکولار CHP بوده است.

امام‌اوغلو، ۵۳ ساله، اواخر یکشنبه به هزاران طرفدار خوشحال خود گفت: کسانی که پیام ملت را درک نمی‌کنند، در نهایت شکست خواهند خورد.

این تاجر سابق که در سال ۲۰۰۸ وارد عرصه سیاست شد و اکنون به طور گسترده به عنوان یک رقیب احتمالی ریاست جمهوری از او یاد می‌شود، گفت: امشب، ۱۶ میلیون شهروند استانبول پیامی را هم به رقبای ما و هم به رئیس جمهور ارسال کردند.

اردوغان که در دهه ۱۹۹۰ شهردار زادگاهش استانبول نیز بود، پیش از انتخابات شهرداری که تحلیلگران آن را معیاری برای حمایت او و دوام اپوزیسیون توصیف کردند، مبارزات انتخاباتی سختی انجام داده بود.

اردوغان خطاب به جمعیتی که در مقر حزب عدالت و توسعه در آنکارا، پایتخت جمع شده بودند، گفت که ائتلاف او برتری را در سراسر کشور از دست داده و اقداماتی را برای پاسخگویی به پیام رای دهندگان انجام خواهد داد. او گفت: «اگر اشتباهی مرتکب شدیم، آن را در سال‌های آینده برطرف می‌کنیم. اگر چیزی کم داریم، آن را تکمیل می‌کنیم.»

در جای دیگری در آنکارا، هزاران هوادار دیگر پرچم ترکیه و حزب جمهوری‌خواه خلق را برای سخنرانی «منصور یاواش»، شهردار منتخب CHP به اهتزاز درآوردند که رقیب حزب عدالت و توسعه را شکست داد.

آزادی پسر حمید نوری از زندان سوئد

سفارت ایران در استکهلم روز یکشنبه خبر داد که مجید نوری فرزند حمید نوری که در زندان های سوئد به سر می برد، پس از پیگیری های این سفارت و وزارت امور خارجه آزاد شد.

 در پیامی در صفحه رسمی سفارت کشورمان در استکهلم در شبکه مجازی ایکس نوشته شده است: با پیگیری های فشرده این سفارت و وزارت امور خارجه کشورمان، ظهر یکشنبه آقای مجید نوری (فرزند آقای حمید نوری) که توسط پلیس سوئد بازداشت شده بود، آزاد شد.

هفته گذشته دختر حمید نوروی در شبکه ایکس از دستگیری برادرش در سوئد به دلایل اعلام نشده خبر داده بود.

متلاشی شدن شبکه تروریستی حمله به چینی‌ها در پاکستان

پاکستان با اشاره به متلاشی شدن یک شبکه تروریستی طراح حمله اخیر به مهندسان چینی در این کشور اعلام کرد که عامل انتحاری این حمله یک تبعه افغانستانی بوده است.

به گزارش شبکه جیو نیوز پاکستان، اداره ملی مبارزه با تروریسم در ادامه عملیات شناسایی و بازداشت عوامل حمله مرگبار به مهندسان چینی در ایالت خیبرپختونخوا، از شناسایی یک شبکه تروریستی وابسته به گروه تحریک طالبان پاکستان خبر داد.

مسئولان امنیتی پاکستان اعلام کردند که ۱۰ تن از تروریست‌های دخیل در حمله به مهندسان چینی و تسهیل گران این توطئه بازداشت و شبکه آنان نیز متلاشی شد.

اداره ملی مبارزه با تروریسم پاکستان افزود که طراح اصلی این عملیات تروریستی بازداشت شده و عامل انتحاری نیز تبعه افغانستانی بوده است.

حمله هفته گذشته به اتباع چینی در پاکستان، بار دیگر روابط دو کشور همسایه و همپیمان را با تهدید تروریسم روبه رو ساخته است.

مقامات ارشد چین خواستار اقدامات فوری طرف پاکستانی برای شناسایی عوامل حمله به مهندسان چینی شده و تاکید کردند که دشمنان دو کشور درصدد تخریب روابط و همکاری‌های مشترک هستند.

جمعه گذشته چین برای بررسی جوانب حمله اخیر علیه اتباع این کشور در پاکستان، یک تیم ویژه تحقیقاتی به اسلام‌آباد اعزام کرد. در حمله انتحاری روز سه‌شنبه (۷ فروردین) در ایالت خیبرپختونخوا پاکستان، پنج مهندس چینی و یک تبعه پاکستانی کشته شدند.

 نشست سه‌جانبه کره جنوبی، ژاپن و آمریکا درباره نفوذ چین

مقامات ارشد آمریکا، ژاپن و کره جنوبی، به زودی نشستی با موضوع جلوگیری از افزایش نفوذ چین در جهان و کنترل موشکی- هسته‌ای کره شمالی برگزار می‌کنند.

یک منبع دیپلماتیک روز یکشنبه گفت: دولت آمریکا در حال فراهم کردن مقدمات مذاکرات سه جانبه با سران ژاپن و کره جنوبی در ماه ژوئیه (تیر/مرداد) به مناسبت نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در واشنگتن است.

این منبع آگاه که نامش فاش نشد، گفت: انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن و یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی، درباره موضوعاتی از جمله تقویت بازدارندگی در برابر نفوذ رو به رشد چین و تهدیدات هسته ای و موشکی کره شمالی و همچنین بهبود همکاری با ناتو گفت‌وگو کند.

انتظار می رود بایدن رسمی از کیشیدا برای بازدید از آمریکا در ماه ژوئیه در جریان نشست سران آمریکا و ژاپن که قرار است ۱۰ آوریل (۲۲ فروردین) در واشنگتن برگزار شود، دعوت کند.

این سه کشور اولین نشست سه جانبه مستقل را در مقر ریاست جمهوری آمریکا در کمپ دیوید در ماه اوت (مرداد/ شهریور) برگزار و توافق کردند که نشست های سه جانبه سالانه بین سران سه کشور برگزار شود.

به گفته این منبع، انتظار می رود دستور کار اجلاس ژوئیه، تقویت همکاری دفاعی میان نیروهای آنها و افزایش سهولت اشتراک گذاری اطلاعات و همچنین گسترش همکاری های امنیت سایبری میان سه کشور را شامل شود.

آنها همچنین احتمالاً در مورد پاسخ خود به روسیه که در حال تعمیق روابط نظامی با کره شمالی و ادامه جنگ در اوکراین است، گفت‌وگو خواهند کرد.

این منبع گفت: با نگرانی از استفاده چین از «اجبار اقتصادی» علیه سایر کشورها، آمریکا قصد دارد همکاری امنیتی اقتصادی با متحدانش در شرق آسیا را از طریق ایجاد زنجیره های تامین انعطاف‌پذیر برای کالاهای حیاتی مانند نیمه هادی‌ها افزایش دهد.

در پس زمینه کنترل شدیدتر بر صادرات تراشه های آمریکایی به چین، پکن کنترل صادرات گالیم و ژرمانیوم، دو فلز کمیاب و همچنین گرافیت را اعمال کرده است. همه آنها برای طیف گسترده ای از صنایع از جمله باتری‌های مورد استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی حیاتی هستند.

بایدن، کیشیدا و یون چهار بار ملاقات کرده اند، زیرا روابط ژاپن و کره جنوبی از زمان روی کار آمدن یون در کره جنوبی در سال ۲۰۲۲ به سرعت بهبود یافته است.

روابط بین توکیو و سئول پس از آن که دادگاه عالی کره جنوبی در سال ۲۰۱۸ به دو شرکت ژاپنی دستور داد تا به شاکیان کره جنوبی به دلیل کار اجباری در زمان جنگ در دوران حکومت استعماری ژاپن در شبه جزیره کره در سال های ۱۹۱۰-۱۹۴۵ غرامت بدهند، کاهش یافته بود.

در همین حال، ناتو در تقابل با تلاش‌های روسیه و چین برای افزایش قدرت، به دنبال تعمیق همکاری خود با ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند، آنها را به نشست‌های خود در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ دعوت کرده بود.

بایدن، کیشیدا و یون در اسپانیا در حاشیه نشست سران ناتو در ژوئن ۲۰۲۲ گفت‌وگو کردند که اولین نشست سه جانبه از این دست، حدود پنج سال پیش از آن بود.

در حاشیه نشست دیگر ناتو در لیتوانی در ژوئیه ۲۰۲۳، کیشیدا و یون دوجانبه ملاقات و ساعاتی پس از آزمایش موشک بالستیک قاره پیما توسط کره شمالی، بر تقویت همکاری امنیتی سه جانبه با همراهی آمریکا توافق کردند.

زندانی شدن دو شهروند آمریکایی به دلیل نقض قوانین در افغانستان

سخنگوی دولت سرپرست افغانستان می‌گوید چند شهروند خارجی از جمله دو آمریکایی به دلیل نقض قوانین افغانستان در این کشور زندانی هستند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی دولت سرپرست افغانستان در گفت گو با تلویزیون ملی این کشور اظهار کرد، چند شهروند خارجی از جمله دو شهروند آمریکایی در این کشور زندانی هستند.

وی افزود موضوع به طرف آمریکایی منتقل شده است و آنان در جریان تخلف اتباع خود هستند.

مجاهد دلیل زندانی بودن شهروندان خارجی از جمله آمریکایی‌ها را تخلف از قوانین افغانستان برشمرد و افزود: زمانی که شما ویزای افغانستان را می‌گیرید یعنی متعهد به رعایت قوانین آن می‌شوید؛ در دیگر کشورها نیز روال همین است.

وی ادامه داد: ممکن است شهروندان افغان نیز به دلیل تخلف دچار همین سرنوشت در کشورهای دیگر شوند.

 

 

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱۴
مغز براندازان هم اکنون
انفعال دولت سوئد مقابل حکومت ایران و آزاد کردن پسر حمید نوری شرم آور است.

مغز براندازان همچنین
طالبان بیخود کرده دو شهروند آمریکایی رو به علت نقض قوانین افغانستان زندانی کرده. آمریکایی ها رو آزاد کنیییییید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
همیشه حرف هایی میزنی که هرگز کسی نگفته !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
متخصص مغز یک تنه نهیب می زنی تا شاید کسی بیدار شود‌
حرفهای جناب اردوغان بعد شکست و احترام به خواست و نظر مردم قابل تحسین است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
اردوغان حامی داعش قاتل مردم ارمنستان وکردستان وسوریه وعراق وداعش او باید چنین حرفایی بزند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
جناب ناشناس۱۳۱۳ جز این بود باید تاسف خورد ولی در پشت پرده باید دید اردوغان به این حرفش پایبند است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
چرا احزاب مخالف در ترکیه اصلا وابستگی به دولت آمریکا ندارند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
کاش احزاب مخالف ایران هم برای پیروزی در انتخابات در ترکیه کاری به دین و اعتقاد مردم نداشتند
ببین اردوغان چند ساله بدون رقیب داره کار میکنه و الان که شکست خورد چخ باوقار اون رو میپذیره. دموکراسی یعنی این
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
جای تاسف است مردم از رفتار دیپلماتیک سر درنمی آورند.
شکست حزب اردوغان در انتخابات ترکیه
برای چند تا رای چطور به اسرائیل حمله میکرد چند روز دیگه مثل معذرت خواهیش از پوتین منتظر باشید
خوشابحال ترکهاکه شهردارشان بارای مستقیم وآزاد اکثریت مردم انتخاب میشود ونه توسط شورای محترم شهرکه نمایندگان محترمش بارای اندکی هم که به شوراتشریف میبرند درانتخاب شهردارمحترم دخالت انچنانی ندارند چه خوب بودماکه درگرفتن مالیات ازکشورهای پیشرفته تقلید میکنیم وچنان آش راشورمیکنیم که ازتورم هم مالیلت میگیریم انتخاب شهردارمحترم راهم بعهده مردم واگذارمیکردیم کارخوب راازهرکه یادبگیریم خوب است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
خوشبحال ترکهای مخالف اردوغان برای پیروز شدن دست به دامن آمریکا نمی شوند
واقعا حیفه ، اردوغان دوباره باید رئیس جمهور بشه .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست